Ve Zlíně a Otrokovicích je v současnosti deset měníren a dvě bateriové stanice. Právě měnírny jsou důležité pro provoz trolejbusů. Mění totiž střídavé vysoké napětí ze sítě na stejnoměrné napětí 600 voltů, které využívají trolejbusy a nabíjí se jím elektrobusy.
Bateriové stanice akumulují elektrickou energii v době menšího zatížení v koncových úsecích trolejového vedení. Ty jsou ale ve velké vzdálenosti od měníren. Baterie tak tyto úseky posilují v případě velkých odběrů a vyrovnávají úbytky napětí.
„Jestliže chceme jít do budoucna cestou bezemisní městské dopravy a rozvíjet v našich městech elektrickou trakci, musíme pro to vytvářet potřebné zázemí v podobě moderní napájecí sítě,“ říká k modernizaci ředitel DSZO Josef Kocháň.
Společnost například v minulém roce rekonstruovala měnírny v Podvesné a na Cigánově. Nové měnírny potom vznikly ve zlínské Vodní ulici, v Malenovicích poblíž obchodního areálu Centro a v Otrokovicích. Do provozu se uvedla taky nová bateriová stanice ve Zlíně na Vršavě.
Náklady na nové měnírny a bateriové stanice vyšly na 105 milionů korun. „Z toho 60 milionů korun bylo uhrazeno z dotace v rámci operačního programu Doprava,“ upozornil administrátor dotačních projektů DSZO Jaromír Schneider.
Nové měnírny by měly do budoucna pokrýt i připravované prodloužení trolejbusových tratí v Otrokovicích a nové tratě ve Zlíně v ulici Zarámí a v průmyslové zóně v Přílukách.
Součástí rekonstrukce měníren je taky zavedení nového systému, který umožní jejich ovládání na dálku z centrálního dispečinku v sídle DSZO ve Zlíně na Podvesné.
„V současné době se realizuje projekt na sjednocení a doplnění dálkového ovládání původních měníren a odpojovačů do jednotného systému dálkového ovládání,“ uvedl vedoucí úseku údržby trolejového vedení a měníren DSZO René Jurča.