Dopravní společnost Zlín – Otrokovice modernizuje měnírny

Foto: DSZO
ZLÍN, OTROKOVICE – Dopravní společnost Zlín – Otrokovice, která provozuje zdejší MHD, modernizuje měnírny. Ty převádí vysoké střídavé napětí ze sítě na stejnoměrné napětí 600 voltů, které využívají trolejbusy. Společnost se tak připravuje na budoucí rozšiřování elektrické trakce MHD.

Ve Zlíně a Otrokovicích je v současnosti deset měníren a dvě bateriové stanice. Právě měnírny jsou důležité pro provoz trolejbusů. Mění totiž střídavé vysoké napětí ze sítě na stejnoměrné napětí 600 voltů, které využívají trolejbusy a nabíjí se jím elektrobusy.

Bateriové stanice akumulují elektrickou energii v době menšího zatížení v koncových úsecích trolejového vedení. Ty jsou ale ve velké vzdálenosti od měníren. Baterie tak tyto úseky posilují v případě velkých odběrů a vyrovnávají úbytky napětí.

 „Jestliže chceme jít do budoucna cestou bezemisní městské dopravy a rozvíjet v našich městech elektrickou trakci, musíme pro to vytvářet potřebné zázemí v podobě moderní napájecí sítě,“ říká k modernizaci ředitel DSZO Josef Kocháň.

Společnost například v minulém roce rekonstruovala měnírny v Podvesné a na Cigánově. Nové měnírny potom vznikly ve zlínské Vodní ulici, v Malenovicích poblíž obchodního areálu Centro a v Otrokovicích. Do provozu se uvedla taky nová bateriová stanice ve Zlíně na Vršavě.

Náklady na nové měnírny a bateriové stanice vyšly na 105 milionů korun. „Z toho 60 milionů korun bylo uhrazeno z dotace v rámci operačního programu Doprava,“ upozornil administrátor dotačních projektů DSZO Jaromír Schneider.

Nové měnírny by měly do budoucna pokrýt i připravované prodloužení trolejbusových tratí v Otrokovicích a nové tratě ve Zlíně v ulici Zarámí a v průmyslové zóně v Přílukách.

Součástí rekonstrukce měníren je taky zavedení nového systému, který umožní jejich ovládání na dálku z centrálního dispečinku v sídle DSZO ve Zlíně na Podvesné.

 „V současné době se realizuje projekt na sjednocení a doplnění dálkového ovládání původních měníren a odpojovačů do jednotného systému dálkového ovládání,“ uvedl vedoucí úseku údržby trolejového vedení a měníren DSZO René Jurča.