„K dílu Terrence McNallyho se vracíme ve Zlíně v krátké době podruhé. Libretista muzikálu Donaha! patří mezi vyhledávané dramatiky. Zato režisér Jakub Čermák hostuje v našem divadle poprvé,“ přibližuje dramaturg Vladimír Fekar.
Hra Mistrovská lekce zachycuje dnes již vlastně historickou postavu. Maria Kalogeropoulos – jak znělo původní řecké jméno Marie Callas – se narodila v New Yorku 2. prosince 1923. Zlínské divadlo tak inscenaci uvedlo krátce po jejím 100. výročí narození.
„Samozřejmě řada motivů z reálného života postav může být obohacující či inspirující, nicméně pro mě je v tomto případě důležitější divadlo než dějiny. Neděláme encyklopedii,“ říká režisér Jakub Čermák o své inscenaci.
Svým hlasem okouzlovala Maria Callas všechny generace, plnila velké operní domy i stránky bulvárních médií, zejména poté, co se stala milenkou rozmarného řeckého miliardáře Aristotela Onassise. Když opustila jeviště a přestala veřejně vystupovat, začala udělovat tzv. masterclass mladým začínajícím zpěvákům a zpěvačkám. Operní mistrovská lekce ovšem není jen lekcí podstaty jejího pěveckého umění, ale stala se i časem jejího účtování: s trablemi vlastní kariéry, s osudovými vztahy, se spalující vášní k hudbě.
Pro představitelku hlavní role Helenu Čermákovou znamená postava operní divy obrovský herecký výkon: během představení je téměř neustále v akci na jevišti.
„Dostat se pod kůži Marii Callas, která byla mnohdy hodně tvrdá nejen k sobě a nejednoznačná jak v rovině osobní, tak umělecké, není jednoduché. Sama o sobě je rozehranou šachovou partií a člověk nikdy neví, ke které polovině hracího pole se přikloní,“ říká dlouholetá stálice zlínské scény o své nejnovější herecké úloze. „Není to její mistrovská lekce, je to její majstrštyk,“ dodává Jakub Čermák.
Rozhovor s Helenou Čermákovou před premiérou si můžete přečíst zde.