Dopravní společnost Zlín – Otrokovice začala s nákupem klimatizovaných autobusů a trolejbusů poměrně brzy, první klimatizované autobusy se objevily na linkách DSZO již v roce 2012. Dnes již klimatizovaná vozidla na linkách DSZO početně převažují. O víkendech na vůz MHD bez klimatizace téměř nenarazíte.
„Klimatizace v našich trolejbusech a autobusech se postupně stává standardem. V pracovních dnech za horkého počasí jezdí na našich linkách MHD větší polovina vozů s klimatizací. O víkendech to bývá sto procent autobusů a 80 procent trolejbusů,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.
S klimatizací jsou dodávány i nové bateriové trolejbusy a klimatizace funguje také v elektrobusu. Cestující si klimatizaci jednoznačně chválí.
„A nám jde o vytváření co nejpříznivějších podmínek v MHD a zvyšování její atraktivity pro naše zákazníky, abychom byli důstojnou konkurencí jiným druhům dopravy. Klimatizace k tomu dnes patří. V posledních letech proto při obnovách vozového parku pořizujeme všechna nová vozidla s klimatizací,“ dodal Josef Kocháň.
Klimatizace se ve vozidlech zapíná, když venkovní teplota vzduchu dosáhne 26–27 stupňů Celsia. Při nižších teplotách bývá výhodnější provětrávat vozidlo proudem vzduchu z otevřených okének. Dříve než řidič klimatizaci zapne, musí dojet na konečnou stanici a všechna okna pozavírat. Jinak by klimatizace nebyla účinná.
„Prosíme cestující, aby s tím počítali a neotvírali u těchto vozů okénka, když je klimatizace v provozu,“ upozornil vedoucí dopravního úseku Pavel Nosálek.
Klimatizování vozidel MHD samozřejmě není zadarmo. Trolejbus nebo autobus s klimatizační jednotkou má vyšší pořizovací náklady a dražší je také jeho provoz. Při zapnuté klimatizaci se zvyšuje spotřeba elektřiny či nafty klimatizovaného vozidla.