Ladislav Samohýl: veteránům jsem neměl šanci uniknout

Foto: zlin.cz
ZLÍN - Dlouhá desetiletí se po vzoru otce Aloise věnuje veteránům na dvou i čtyřech kolech. Vlastně i na třech, jak vidno na titulní fotografii. Zlínský podnikatel Ladislav Samohýl tvrdí se vší vážností, že ho nejdříve torza a pak nádherně skvostné exponáty jeho světově jedinečné sbírky provázejí vlastně od kolébky. Sběratelem "na vážno" se prý pak stal od chlapeckých let. Tak jak to všechno bylo, je a bude?

Opravdu jste sběratelem veteránů osudem?

Jistě, já totiž neměl žádnou šanci se jim vyhnout. Už když mne v roce 1955 přivezli z porodnice v Uherském Hradišti domů do Březolup, kde jsme bydleli, stál ve stodole podvozek z Tatry třináctky, vedle torzo staré Škodovky R 6 a skládal se Ford model T po Tomáši Baťovi. To všechno byla tátova práce, třebaže mu bylo něco málo přes pětadvacet.

Předpokládám, že těch „vehiklů“ postupně přibývalo…

To předpokládáte naprosto správně. Aut bylo víc a víc. Otec postupně naplnil snad pět stodol. Došlo to tak daleko, že pečliví spoluobčané, sousedé, se postarali o to, že otce předvolali do nemocnice na psychiatrické oddělení. Je prý blázen a hromadí šrot. Kdyby jen tušili, co z toho jednou bude…

A jak se Samohýlovi dostali do Zlína, tehdejšího Gottwaldova?

To se psal rok 1969. Bylo mi třináct čtrnáct let a veteráni mne chytili za srdce. Stěhovalo se s námi sedm desítek aut. Rozmístili jsme je různě, ve Fryštáku, v Lípě, tam už byla první hala a postupně i jinde, ale už to byl zárodek dnešní sbírky.

Která dnes čítá kolem pěti set exponátů, dejme tomu dvě třetiny aut a zbytek motorek. Těžko vše popsat, ale malý exkurs do hluboké historie, který stroj je úplně nejstarší?

Víte, mne snad nejvíce zajímá úplný motoristicky pravěk. Některé věci z něj vystavíme v Kroměříži od 11. do 19. srpna, kde se představí mimo jiné ucelená řada vozů Škoda. Ale ten úplně nejstarší kousek je dřevěná motorka Daimler z roku 1884. Panečku, příští rok jí bude 140 let. Bude tam třeba torzo motoru z kočáru Fénix Emila Jelínka. Představíme i „šestero motoristických přikázání“ tohoto průkopníka motorismu. Třeba tezi, že motor musí být vepředu, to proto, že tam vždy do doby motorové byli koně… Vůbec, ta prehistorie je úžasná.

Na zmíněném Výstavišti Kroměříž ale vzdáte poctu třeba Bugatkám anebo vozům Škoda. Jaká to bude podívaná?

Já myslím, že skvělá. Pocta vozům Škoda se bude konat od 11. do 19. srpna. Bude to ucelená řada z našich sbírek, od Laurinek po dnešní produkci, více než 30 krásných auťáků a motocyklů. A představíme i závodničky Bugatti, neboli francouzské krásky, k tomu i vozy Bentley a další. Poputují tam hned po skončení Grand Prix na Barumce, k vidění budou v sobotu 19. srpna. Asi nejstarší závodničkou bude Bugatti 13 z roku 1911, řídit ji bude jako obvykle věhlasný lékař a dnes i senátor profesor Jan Pirk. Jinak co se týče vozů Škoda, myslím, že bude čas popovídat o nich více, až se přiblíží čas avizované pocty téhle značce.

Jaké podmínky pro podobné akce nacházíte v Kroměříži?

Jedním slovem ideální. Soudobé, se zázemím, tak jak to odpovídá moderním evropským standardům.

Léta se mluví o tom, že by si Zlín zasloužil reprezentativní prostory pro Muzeum veteránů…

Beru to jako životní úkol, zatím to nevyšlo, přemýšleli jsme reálně o 91. budově průmyslového areálu. Ukázalo se ale, že to není ideální prostředí. Myšlenku rozhodně neopouštím, ale chce to ještě nějaký čas. Pracuje se na tom.

×

Přehled denních zpráv na Váš e-mail

Odebírat novinky
x