V těchto týdnech intenzivně pokračují práce na vozech Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice. Pracovníci do nich instalují nové elektronické odbavovací terminály, takzvané validátory. Těmi je už vybaveno zhruba devadesát procent všech autobusů a trolejbusů, které po Zlíně a Otrokovicích jezdí.
„Na montáži pracují každý den dvě dvoučlenné čety montérů. Vybavení sólo vozidla novým odbavovacím systémem trvá přibližně šest hodin, u kloubového vozidla je potřeba ještě o hodinu více. Za dopoledne zvládneme dva vozy, další dva vozy během odpoledne,“ přibližuje probíhající práce správce informačního systému DSZO Zbyněk Ondryáš. Jen pro představu, vozový park DSZO tvoří necelá stovka trolejbusů a autobusů.
Ve starších vozech, kde nebyla připravená datová kabeláž, se musí před samotnou instalací validátorů natáhnout nové vedení UTP. Tyto autobusy a trolejbusy tvoří asi 40 procent vozového parku zlínské MHD. V sólo vozech je následně potřeba natáhnout 35 metrů kabelu, v těch kloubových 70 metrů.
„Je vždy problém dostat se přes kloub, kde má každý výrobce trolejbusu nebo autobusu jiný systém vedení a zavěšení kabelů,“ popisuje Zbyněk Ondryáš.
Montáž validátorů přitom není lehká práce. Nejdřív se musí demontovat původní označovače jízdenek. Potom dojde k zaizolování, vyvázání a zatáhnutí staré kabeláže, někde se navíc musí posunout tlačítka zastávek na znamení. Potom se natáhnou kabely UTP, osadí se držáky validátorů a zalepí se staré otvory. Následuje nalisování konektorů na konce kabeláže, úprava rozvodu v elektroinstalační krabici, osazení nových komponent, přepojení logiky napájení a datových cest. Potom už je na řadě testování kabeláže, samotné osazení nového validátoru ke dveřím vozu a konečná úprava softwaru palubního počítače. A nový odbavovací systém se konečně může otestovat a vyzkoušet.
Do trolejbusů a autobusů zlínské MHD se tímto způsobem namontuje přes 300 nových validátorů. „Předpokládáme, že bychom s montáží do všech vozidel mohli být hotovi do konce prázdnin,“ odhaduje správce informačního systému.
Nové validátory zatím ve vozech slouží jen k označování papírových jízdenek. Koncem listopadu by je ale cestující mohli začít používat i k bezhotovostní úhradě jízdného.
Dodavatelem nového elektronického odbavovacího systému pro DSZO je firma Future technologies, s. r. o., Modřice. Cena bez DPH činí 14,905 milionu korun, z toho 12,670 milionu korun získá DSZO z evropských zdrojů v rámci Integrovaného regionálního operačního programu.