„Původní nápad vznikl díky nedůvěře firem v design. Manažer vždy potřebuje mít po ruce čísla a kvantitativní hodnocení, aby se mohl o co opřít až se bude rozhodovat. Potřebuje tedy nástroj, který mu tyto „čísla“ poskytne. Právě rozhodnutí managementu o investici do designu je bez kvantitativního zdůvodnění riskantní,“ řekl Jan Kramoliš, autor nápadu.
Úkolem on-line kalkulačky je ukázat, že správná investice do designu může ve firmě aktivovat potenciál, o kterém se doposud pouze polemizovalo. Anebo také upozornit, že investice do designu by se firmě naopak nevyplatila.
„Je třeba zmínit, že právě kvalitní design dokáže výrazně pomoct firmě k vyššímu počtu prodaného výstupu, a to díky pull efektu. Ve výsledku firma nemusí tak tlačit na své obchodní zástupce a produkty se prodávají na základě zvýšené poptávky odběratelů, mnohdy to firmám umožní prodávat produkty i za vyšší cenu,“ doplnil Jan Kramoliš.
„Model pro výpočet potenciálu designu obsahuje 14 komponent ekonomického charakteru. Jedná se například o počet let zkušeností s designem, typ vyráběných produktů, vyzrálost trhu, sílu konkurence i nezaměstnanost v lokalitě sídla firmy,“ popsal děkan FaME docent David Tuček. Kalkulačka potom zobrazí, jakou měrou se potenciál investice do designu promítne na hospodářských výsledcích firmy.
Ještě než on-line design kalkulačka vznikla, provedli výzkumníci ze zlínské univerzity rozsáhlý průzkum mezi podniky. A to tak, aby kalkulačka díky vyhodnoceným reálným datům nabídla uživatelům co nepřesnější výsledky.
Nová aplikace je určena zejména pro malé a střední firmy, které mají do 250 zaměstnanců. Najít ji lze na adrese www.dvi.utb.cz.