Platební karta jako jízdenka na MHD? Už letos to bude v Otrokovicích a ve Zlíně realita. Jak na to se cestující dozví na dnu otevřených dveří DSZO

foto: DSZO
ZLÍN – Originálním bodem programu letošního dne otevřených dveří Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice bude v sobotu 8. června představení nového elektronického odbavovacího systému. Zájemci si ve dvou vozech budou moct vyzkoušet už nainstalované terminály. S těmi se od prosince budou setkávat ve všech trolejbusech a autobusech. Jízdenky přitom budou kupovat bankovní kartou, ze které se stane taky jízdenka.

Elektronický odbavovací systém v MHD se stane v tomto roce ve Zlíně a Otrokovicích realitou. Už v srpnu začne fungovat internetový e-shop pro nákup časových jízdenek. V prosinci jej potom budou následovat elektronické odbavovací terminály u všech dveří v trolejbusech a autobusech.

„Cestující dostanou moderní odbavovací systém, který jim umožní platit za jízdenky bezhotovostně, ale který od nich nebude vyžadovat žádnou zvláštní dopravní kartu. Jízdenky se budou platit běžnými bankovními kartami, hodinkami či mobilními aplikacemi, které už lidé používají, a tyto elektronické prostředky se současně stanou nosiči elektronických jízdenek. Pro konzervativnější cestující ale zachováme i možnost označování dosavadních papírových jízdenek a nákup papírových časových kuponů,“ říká ředitel DSZO Josef Kocháň.

Od srpna budou mít lidé možnost zaregistrovat se v internetovém portálu, koupit si v e-shopu bezhotovostně časový kupon, včetně těch zlevněných, a ve vozech MHD při přepravní kontrole předloží jen příslušnou (zaregistrovanou) platební kartu. Z jejího vnitřního jedinečného čísla, takzvaného tokenu, revizor zjistí, jestli je v systému evidovaná platná jízdenka. Revizor si načte taky fotografii držitele karty, aby se nedalo podvádět a používat jednu jízdenku pro více osob.

Platby jízdného v MHD budou jednoduché. Hned po nástupu si cestující platební kartou „pípne“ na terminálu. A to je vše. Při kontrole zase jen přiloží svoji kartu ke čtečce revizora.

Tento systém může ušetřit čas i peníze. Když cestující pojede v MHD kratší dobu než 30 minut, „pípne“ si při nastoupení a potom zase při vystupování. Systém mu tak započítá jen třicetiminutovou jízdenku místo standardní hodinové. A co když bude potřeba během dne cestovat vícekrát? I to elektronický systém dokáže vyřešit. Vždy ve dvě hodiny v noci se totiž sečtou všechny jízdenky, které si cestující za předchozí den koupil. Pokud by byla jejich celková cena vyšší než 100 korun, strhne se mu z účtu právě jen tato částka, která odpovídá ceně celodenní jízdenky.

„Kdo si tohle všechno bude chtít vyzkoušet v předstihu, může využít právě našeho dne otevřených dveří. Ve vozovně bude připraven jeden trolejbus a jeden autobus s instalovanými odbavovacími terminály. Budou přítomni technici, kteří zájemcům vše vysvětlí, názorně ukážou nebo umožní prakticky vyzkoušet,“ doplňuje ředitel DSZO.

Podobné, ale ne úplně stejné, systémy mohou lidé najít už například v MHD v Brně nebo v Ostravě.