Po 25 letech opět uvidíme ve Zlíně trolejbus Škoda-Sanos

Škoda-Sanos z roku 1982. Foto: DSZO
ZLÍN, OTROKOVICE - Zrestaurovaný historický kloubový trolejbus Škoda-Sanos z roku 1982 bude hlavní atrakcí Dne otevřených dveří Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice v sobotu 31. května. Vozidlo, které kdysi jezdilo právě ve Zlíně a Otrokovicích, bude poprvé po desetiletích opět k vidění a svezení.

Jedinečná šance se svézt legendou

Návštěvníci Dne otevřených dveří Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice se mohou těšit na mimořádný zážitek. V sobotu 31. května se ve Zlíně představí plně funkční historický trolejbus Škoda-Sanos – první svého druhu, který byl kdy uveden do provozu v tehdejším Československu. Právě ve Zlíně a Otrokovicích začal tento typ trolejbusu jezdit v roce 1983. Při příležitostných historických jízdách se zde ale zatím nikdy znovu neobjevil.

Pětiletá rekonstrukce unikátu

Rekonstrukci trolejbusu provedli zaměstnanci DSZO pro Technické muzeum v Brně, kterému vůz dnes patří. Práce trvala přibližně pět let a výsledkem je plně provozuschopný stroj vhodný i pro veřejné historické jízdy. Po sobotní premiéře ve Zlíně se vůz ještě téhož večera vrátí do Brna, kde bude nadále sloužit k prezentaci městské hromadné dopravy.

Důvěra Technického muzea

„Vážíme si, že Technické muzeum svěřilo tento náročný restaurátorský zásah právě nám. Trolejbusy Škoda-Sanos byly pro Zlín a Otrokovice důležité a naši lidé mají s renovacemi historických vozidel bohaté zkušenosti,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.

Historický význam vozu

Tento konkrétní trolejbus byl jedním ze dvou prototypů vyrobených v roce 1982 ve Škodě Ostrov. Jeden z nich byl vystaven na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, druhý byl poslán do bývalé Jugoslávie a později sloužil v Sarajevu. Do sbírek Technického muzea v Brně byl zařazen v roce 1994 jako zástupce první generace velkokapacitních kloubových trolejbusů v Československu.

Oprava do původního stavu

Cílem bylo obnovit vůz do stavu co nejbližšího jeho původnímu vzhledu. Díky spolupráci s partnery v Chorvatsku a Srbsku, včetně dopravních podniků ZET Zagreb, GSP Beograd a Muzea vědy a techniky v Bělehradu, jsme zajistili i originální díly, uvedl Tomáš Kocman z Technického muzea v Brně.

Náročná technická obnova

Mistr údržby DSZO Ladislav Matušinec popsal náročný proces rekonstrukce: „Vůz k nám dorazil na podzim 2019. Rozpojili jsme jej a postupně opravili zadní a přední část zvlášť, které jsme pak znovu spojili a uvedli do chodu jako celek. Vůz byl silně poškozen korozí a vyžadoval výrobu mnoha nových součástek. Celkové náklady na obnovu dosáhly 7,6 milionu Kč (vč. DPH) a projekt byl podpořen z programu ISO Ministerstva kultury ČR.

Trolejbus, který zachránil městskou dopravu

Bývalý ředitel DSZO a historik MHD Antonín Macháček připomíná význam těchto vozů: „V 80. letech pomohly kloubové trolejbusy Škoda-Sanos zvládnout narůstající počty cestujících. Ačkoliv měly své technické mouchy, představovaly moderní a účinné řešení pro tehdejší dobu.“

Příběh vozidla č. 70

Tento konkrétní trolejbus zahájil svou službu v někdejším Gottwaldově pod číslem 70, později přeznačeným na 301. Postupně se vozy tohoto typu objevily také v Bratislavě, Ostravě a Prešově. Ve Zlíně jich bylo v provozu celkem 31, poslední byl vyřazen v roce 2000.