Letošní ročník soutěže podle organizátorů potvrdil sílící trend. Současní teenageři nemají problémy s informatikou, ale pokulhávají ve schopnosti logicky myslet, až příliš si zvykli spoléhat na moderní technologie a aplikace. V covidové době a s distanční výukou se pomyslné nůžky rozevírají stále víc.
Název soutěže IT-SLOT poukazuje na Systém Logických Otázek, které se v testu dotýkají dvou oblastí – informačních technologií, tedy internetu, hardwaru, softwaru, operačních systémů, komunikace prostřednictvím ICT a programování, ve druhé části pak žáci řeší příklady z matematiky a logiky. „Výsledky obou částí jsou každým rokem nepoměrné – zatímco otázky z informačních technologií zvládá většina soutěžících s přehledem, když dojde na matematické úlohy, které vyžadují logické myšlení a vlastní úsudek, pohoří. V letošním ročníku je tato propast ještě hlubší. Můžeme to jistě přičíst dlouhotrvající distanční výuce, ve které je učení více pasivní, chybí přímý kontakt s pedagogy, často i zpětná vazba a jakékoli hodnocení. Bohužel je stále patrnější, že měsíce strávené mimo školy budou této generaci dětí citelně chybět, jak ve znalostech, tak v celkovém přístupu ke vzdělávání,“ poukázal Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky v Praze (SSŠVT), která soutěž IT-SLOT založila a pořádá.
Deset předchozích ročníků soutěže bylo dvoukolových, letos museli organizátoři od prezenčního finále v budově SSŠVT na Proseku upustit. Vědomostní klání mezi registrovanými 2959 žáky z 85 škol napříč celou Českou republikou proběhlo pomocí on-line testu ve dnech 14. až 19. ledna. Namísto školních IT učeben jej soutěžící vyplňovali doma, buď ve svém volnu, nebo v rámci on-line vyučování. „Naší snahou je díky soutěži prohloubit zájem žáků o studium ICT a zároveň formovat jejich logické myšlení. Žáci zjistili, že ne na všechny otázky lze na internetu nalézt odpověď, a museli zapojit vlastní rozum. Každý takový trénink mozku je v dnešní době, kdy na vše používáme aplikace, cennou zkušeností,“ míní ředitel SSŠVT, která v roce 1994 stála u zrodu oboru ICT v Česku.
Absolutním vítězem specifického 11. ročníku soutěže se stal žák ze Základní školy Uherský Ostroh ve Zlínském kraji. „Velmi pozitivně vnímáme fakt, že se v první desítce umístilo rovnoměrně pět děvčat a pět chlapců, ti totiž v minulých ročnících soutěže na předních příčkách obvykle převažovali. Soutěžily školy z 12 krajů, nejpočetnější skupiny zástupců měly Praha a Ústecký kraj,“ poukázal Martin Vodička.