Celostátní padesátiprocentní sleva jízdného pro osoby starší 65 let sice platí na vlakové a linkové autobusové spoje, starší lidé ale mohou narazit na problémy v městské hromadné dopravě. Na tu se totiž sleva nevztahuje a můžou tak vzniknout nemilé situace při kontrole jízdenek revizorem.
„Každé město si zcela svobodně stanovuje vlastní tarifní politiku a podmínky pro cestování seniorů jsou v různých městech velmi odlišné. Ve Zlíně a Otrokovicích vycházíme starším cestujícím vstříc nabídkou ročních časových jízdenek, kterým říkáme seniorpas. Zlevněné jízdenky pro jednotlivou jízdu u nás platí jen pro děti od 6 do 15 let, nikoli pro seniory,“ upozorňuje ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josef Kocháň.
Starší cestující bez ohledu na věk si tak musí ve Zlíně a v Otrokovicích kupovat a označovat pro jednotlivou jízdu běžné jízdenky pro dospělé, například na 30 minut za 18 korun. Výjimkou jsou ale držitelé zmíněného seniorpasu.
„Seniorpasy vyřizují žadatelům od 65 let věku na počkání pracoviště předprodejů jízdenek DSZO po vyplnění žádanky, prokázání věku a poskytnutí aktuální pasové fotografie. Časový kupon seniorpasu s platností na jeden rok stojí 600 korun. Jeho držitel si pak již ve vozidlech MHD v tarifních pásmech A, B, C neoznačuje žádné další jízdenky, celý rok se již o nákupy jízdenek nemusí starat a cestuje v MHD všemi spoji bez omezení,“ říká tiskový mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.
Stačí jen trochu počítat a člověk zjistí, že se seniorpas vyplatí každému cestujícímu staršímu 65 let, který se MHD sveze aspoň třikrát za měsíc. A že čísla nelžou, může potvrdit 11 tisíc starších cestujících, kteří ve Zlíně a Otrokovicích roční časovou jízdenku v současné době využívají.