Prvorepubliková dílna
Rodinný podnik ORSÁK GROUP s.r.o. v současnosti poskytuje širokou škálu služeb – od oprav vozidel přes jejich technickou kontrolu a měření emisí až po motorsport. Vedou jej společně otec a syn, Jaroslav Orsák starší a Jaroslav Orsák mladší. Orsák starší začínal v 90. letech s autoservisem, ke kterému se postupně přidávaly další poskytované služby. Rodinná tradice ovšem sahá mnohem hlouběji do historie. „Můj děda, František Orsák, si za první republiky otevřel v Kloboukách opravnu na Cyrilometodějské ulici. Opravoval motorky, auta, ale taky zemědělskou techniku jako mlátičky nebo šroťáky na obilí. Podnik provozoval až do začátku 50. let, kdy mu ho soudruzi znárodnili,“ vypráví o rodinné historii Jaroslav Orsák st., který za socialismu pracoval jako zaměstnanec Okresního podniku služeb v dílně, kterou znárodnili jeho dědečkovi. Po revoluci restituoval část rodinného majetku, ale jelikož se jednalo pouze o torzo původní dílny, tak v roce 1991 odkoupil areál, kde sídlila pohřební služba, zámečnictví a sklad civilní obrany a novou etapu rodinného podnikání začal psát tam.
Od koníčku k podnikání
Syn Jaroslava Orsáka st., taktéž Jaroslav, představuje už čtvrtou generaci, která propadla světu motorů a dnes v tomto oboru také podniká. Zkušenosti přitom sbíral od mala: „Už jako dítě jsem se ‚motal‘ v garáži a od třinácti let jsem chodil k tátovi do servisu na brigády.“ Jaroslava Orsáka mladšího brzy zlákal motorsport – účastnil se amatérských závodů jako Ve stopě Valašské zimy nebo Šíma sprint. Hobby časem přerostlo v samostatný pilíř firmy. Zájem o služby jeho stáje a její vozy se zvýšil, když se etabloval jako úspěšný závodník. Díky kvalitně připraveným autům si firma získala pověst nejen na českém, ale i na evropském trhu. „Zaměstnáváme tým, který pracuje na vývoji podvozkové části auta, což je dnes pro úspěch v závodech klíčové. Díky tomu máme zákazníky z celé Evropy,“ říká Jaroslav Orsák ml. Závodní oddělení firmy, ORSÁK RALLYSPORT, se dnes zabývá hlavně přípravou a pronájmem sportovních vozů, nicméně v provozovně na okraji Brumova-Bylnice poskytují servisní služby také běžným motoristům.
Před covidem je ochránila intuice
Finanční krize v roce 2008 a následná ekonomická recese zasáhla především podnikání Jaroslava Orsáka ml., protože sponzoři začali šetřit na reklamě. Překlenout krizové období tehdy pomohl autoservis a další služby majitelům běžných vozů. V nedávné době jejich podnikání ovlivnila také pandemie nemoci covid-19, ačkoliv v tomto ohledu měli majitelé ORSÁK GROUP „štěstí v neštěstí“: „V roce 2018 jsme rekonstruovali halu v Brumově a táta mi tehdy poradil, abych ji upravil tak, aby se v ní dal provozovat kromě servisu závodních speciálů i klasický servis. Za dva roky přišel covid, závody se nejezdily a já jsem byl rád, měl jsem pro mechaniky práci,“ oceňuje Jaroslav Orsák ml. dobrou intuici svého otce.
Závoďáky na akcích města
Společnost ORSÁK GROUP podporuje v regionu řadu zajímavých akcí a spolků. Finančně přispěla například na kulturní akci Valašské túlání, místní Červený kříž nebo vzdělávací programy pro děti organizované Policií ČR. Originálním způsobem sponzoringu, který umožňuje zatraktivnit jakoukoliv akci, je vystavení jejich závodních vozů Škoda Fabia RS. Těmi se veřejnost mohla pokochat například na akcích pořádaných městy Brumov-Bylnice a Valašské Klobouky. Vystoupil zde také automobilový závodník Erik Cais, odchovanec stáje ORSÁK RALLYSPORT. Benefitem pro region samozřejmě také je, že firma poskytuje možnost profesního uplatnění desítkám lidí. „Pracují u nás jak místní, tak lidi ze Zlína a okolí, kteří dojíždějí. Takže vyvracíme mýtus, že lidé nejsou ochotní dojíždět za atraktivním zaměstnáním do menších měst,“ říká Jaroslav Orsák ml.
Elektromobily zvládneme
Kvůli odlehlosti Valašskokloboucka jsou místní často odkázaní na individuální automobilovou dopravu. Jaroslav Orsák ml. se proto v blízké budoucnosti poklesu poptávky po jejich službách neobává a říká, že jsou připraveni i na nové trendy: „Osobně v elektromobilitě nevidím budoucnost, ale nějací zákazníci s elektromobily už k nám jezdí a samozřejmě se i o tento typ vozu umíme postarat.“ Byznys plánuje Jaroslav mladší rozvíjet v takovém tempu, aby se zároveň mohl věnovat rodině. Jelikož se závodnímu oddělení skupiny Orsák pomalu stává brumovská provozovna malá, nevylučuje rozšíření o další prostory. Jedním dechem dodává, že to rozhodně bude na Valašsku, protože miluje zdejší krajinu: „Zákazníci z celého světa, kteří nás tu navštíví, jsou nadšení z místní přírody. Například norský závodník Petter Kristiansen sem díky tomu začal pravidelně jezdit na dovolenou,“ dodává.
Článek vznikl díky projektu zkoumání dějin podnikání na Valašskokloboucku financovanému Klobuckým podnikatelským inkubátorem.
Další článek o firmě FARE si můžete přečíst zde a závěrečný článek o startupu SECAPRO najdete zde.