Krátké a dlouhé bateriové trolejbusy
V rámci dodávky DSZO pořídí dva typy parciálních trolejbusů – standardní (krátký) dvounápravový a článkový (dlouhý) třínápravový. V první etapě má být dodáno 6 krátkých a 6 dlouhých trolejbusů, v další 6 krátkých a 3 dlouhé, následně 4 krátké.
„Na tato vozidla získala DSZO dotaci z fondů EU. Půjde o nízkopodlažní trolejbusy s karoserií SOR, které budou schopny jízdy na vzdálenost více než desítky kilometrů pomocí elektrické energie z baterií. Další vozy do uvedeného celkového počtu bude možno nakoupit v rámci opce,“ informoval mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.
Do veřejné zakázky se nikdo nepřihlásil
Na obnovu vozového parku vypsala DSZO veřejnou zakázku v roce 2024. Ve stanovené lhůtě pro podání nabídek trvající dva a půl měsíce se však žádný dodavatel nepřihlásil.
„Jsme městská obchodní společnost, která se řídí zákonem o zadávání veřejných zakázek. Tento zákon stanoví podmínky i pro případy, kdy zadavatel veřejné zakázky nedostane v řádném termínu žádnou nabídku. Právě taková situace u nás nastala. Jsme přesvědčeni, že jsme další postup za účelem zajištění nových vozidel zvolili přesně podle ustanovení zmíněného zákona,“ zdůraznil ředitel DSZO Josef Kocháň.
Jednání se všemi výrobci z EU
DSZO proto koncem března zahájila jednací řízení bez uveřejnění se všemi výrobci trolejbusů z Evropské unie, a to za podmínek původního otevřeného řízení, které v dřívějších rozhodnutích identifikoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
„DSZO jednala s výrobci, kteří nejsou v likvidaci a kteří zadavateli dříve nesdělili, že nemají v nejbližších letech dostatečnou výrobní kapacitu. Na základě jednání s výrobci byla ve stanovené lhůtě podána jediná nabídka,“ uvedl Vojtěch Cekota.
Na zakázce se budou podílet dva výrobci trolejbusů.
„Pokud jsme v otevřeném řízení poskytli 2,5měsíční lhůtu pro podání nabídek, snížili kvalifikační požadavky na zákonné minimum a umožnili účast všem dodavatelům, a to i těm bez jakýkoliv zkušeností, a následně vyzvali k jednání o nabídkách všechny výrobce trolejbusů z Evropské unie s tím, že na dodávce trolejbusů na základě uzavřené smlouvy se budou podílet dva z nich, nelze takový postup označovat za výběr dodavatele bez soutěže,“ uzavřel Kocháň.